Brand!

6 december 2014 - Canberra, Australië

De afgelopen weken langzaamaan mijn werktempo weer op kunnen voeren gelukkig. De camera's laten interessante beelden van de nesten zien, en de data die ik ben begonnen te analyseren geven ook al mooie resultaten. Vooral de bijdrage van de wekelijkse lab meetings helpen me enorm met het analyseren van de data. Twee weken terug ben ik ook nog naar een conferentie geweest waarop alle phd-studenten van de ANU hun project lieten zien, wat doen ze hier ontzettend veel mooi onderzoek!

Ze doen ook graag onderzoek naar mijn post trouwens. Knutselwerkjes van mijn broer worden niet gewaardeerd. Ze dachten vast dat de opplakoogjes drugs waren en moeten daarom hard gelachen hebben bij het zien van het prachtige onschuldige olifantje, waarna ze besloten dat het écht nodig was om deze van de kaart af te pulken.

Vorig weekend hadden we nog een heerlijke thanksgiving picnic in het park met de studenten van biologie. Het voordeel van veel verschillende nationaliteiten op de universiteit. Iedereen had zijn best gedaan op een heerlijk gerecht met als resultaat een tafel vol heerlijk eten en drinken en uiteindelijk voor mij ook buikpijn. Tevreden terug thuis nog wat potjes Catan gespeeld met mijn huisgenoten en gaan slapen. Helaas niet voor lang, want een uur later werd ik bruut uit mijn nachtrust gehaald. FIRE !!!

Brand dus. De schuur van de buren stond in lichte laaien, onvoorstelbaar wat een verwoestende energie er in zat. Terwijl de buren zelf niets in de gaten hadden was het dus een flinke brand die dreigde over te slaan op ons huis. In de tijd tot de brandweer kwam hebben we dus geprobeerd het verspreiden zo lang mogelijk te vertragen. Toen we een eerste explosie in de schuur hoorden zijn we snel gestopt, en dat was maar goed ook aangezien nog geen minuut later een gasfles als vuurwerk de schutting over kwam vliegen en in onze tuin op het plek waar wij net hadden staan blussen ontplofte. Net toen we naar buiten gingen om onszelf veilig te stellen kwam de brandweer aan. Nét op tijd, want de eerste vlammen hadden ons dak bereikt. Uiteindelijk is ons huis vrijwel ongedeerd gebleven gelukkig. De brandweer was gelukkig binnen vijf minuten ter plaatse met vier brandweerwagens vergezeld door vier politiewagens en een ambulance. Gelukkig was de ambulance niet nodig. De politie overigens wel, de buren besloten om uit te vechten wie zijn schuld het was dat de schuur met twee auto's erin was afgebrand. Wij waren gewoon blij dat ons huis er nog stond en we niet gewond waren.

Australië zit inmiddels al lekker in de kerstsferen, sinds half november kun je geen winkel binnenkomen of je word er doodgegooid met spullen en eten voor kerst. Ook kan de gezellige kerstmuziek natuurlijk in geen winkel ontbreken. Op 5 december was dan ook al de heuse kerst-BBQ van de biologie afdeling van de universiteit. Was een gezellig feestje wel, en ze hadden gratis bier.

1. Eline Mulders:
    6 december 2014
    Wooow wat een avontuur weer, Laurie! Met ingehouden adem heb ik het stuk over de brand gelezen.. Dat moet echt heel spannend en eng geweest zijn. Gelukkig zijn jullie en het huis ongedeerd gebleven :) *pfieeuw* Fijn om te lezen dat je zo geniet en dat je onderzoek goed gaat. Keep up the good work!
    We gaan snel een Skype-date plannen :) Veel plezier en take care! XXX
  2. Marja:
    6 december 2014
    zooo, meissie ,dat was zeker spannend ,hahaha gelukkig alles goed afgelopen en geen gewonden gevallen.......je vader had al iets op fb gezet,maar was toch ff schrikken.....,ben blij te lezen dat je je verder weer goed voelt,en je onderzoek goed gaat ,er valt dus nog veel te leren, ook daar bij de post lol nederland - drugland,jammer van het kunstwerk ........hier komen we ook weer in kerstsfeer... sint is het land weer uit met de witte -kaas - en stroopwafelpieten en de winkelcentra's en straten zijn mooi versiert met lichtjes maar daar zal het wel veeeel meeeer zijn dan hier.hopelijk heb je een hele leuke kerst en oud en nieuwfeest ,want feesten kunnen ze daar wel ,dikke hug en kus ,ook van oma rijsdijk ,ik hou haar op de hoogte van alles wat je doet en ze vind het geweldig wat je allemaal onderneemt we zien uit naar het volgende verslag xxm